cinema catal� . caT
Notícies anteriors
MONS ASPTICS

Jessica Hausner, directora de films com Lovely Rita (2001), Hotel (2004) o Amour fou (2016), ha estat una de les estrelles del certamen cinematogrfic DA 2020 que, enguany, sha pogut seguir per internet a travs del portal de cinema en visi Filmin i FilminCat. Enmig de la retrospectiva dedicada a aquesta cineasta austraca hem tingut loportunitat de reveure la seva darrera proposta, "Little Joe", desprs de passar per la Secci Oficial del festival de Canes. Ara, aquesta cinta pren vida de nou grcies a la seva estrena en cinemes en el que sintueix un retorn a una certa normalitat desprs de lexcepcionalitat viscuda sota la crisi sanitria que hem patit.

Little Joe, coproducci austraca amb Gran Bretanya i Alemanya, i rodada en angls, s un fascinant film de cincia-ficci que desconstrueix els codis del gnere a partir de motius troncals del fantstic com s el traspassar els lmits del coneixement i la infecci collectiva. Trobem una mare separada, Alice (Emily Beecham guardonada com a millor actriu al Festival de Canes), que es dedica a conrear noves espcies de plantes creades genticament per buscar una flor de propietats teraputiques. Aquesta flor de la felicitat que esclata amb uns filaments vermells s un aven per la humanitat que pot servir per millorar el benestar efectiu de persones depressives, per exemple.

Alice batejar la flor com el seu propi fill, Little Joe, per els seus efectes benefactors sn posats en qesti ja que sembla que el pollen flairat afecta el cervell dels humans duna manera inesperada, provocant modificacions en el seu comportament. La premissa argumental ens recorda inevitablement el clssic La invasin de los ladrones de cuerpos (1956) de Robert Wise que, en un context de Guerra Freda, plantejava la suplantaci dels humans per uns dobles idntics. Els clonats mantenien laspecte fsic exterior per, en canvi, es comportaven com autmats, ssers mancats de sentiments.

Un dels grans encerts daquest sorprenent film s una acurada i brillant posada en escena que privilegia les preses geomtriques, a estones sembla un cinema de labstracci, amb un treball monocromtic despais i vestuaris que accentua la gelor esttica. La frontalitat esttica dels enquadraments, aix com els lents plans de llarga durada, acompanyat dun temps parsimonis, redueix el muntatge al mnim. I una banda sonora a base de percussi, msica diacrnica, darrels japoneses, gens emftica, i que ens recorda les msiques dels films de Wes Anderson, tamb li dna aquest aire glacial al film. De la mateixa manera, les interpretacions encarcarades i la dicci impostada reforcen la percepci duns ssers humans que encomanen una sensaci dalienaci.

Aqu rau una de les belles paradoxes del film, el sentiment alienant dels personatges, reforat per la concepci visual i sonora comentada, que ja es feia present abans del contagi i de la seva transformaci sota els efectes de lenigmtica flor. Un extrem que subratlla la poderosa reflexi de la cineasta sobre la identitat humana i la seva ambigitat a travs del fingiment. Per acabar, dir que a part dEmily Beecham, el repartiment es completa amb Kerry Fox, Ben Whishaw, Kit Connor i Lindsay Duncan.

Notcies - Cinema Catal . NET
Una escena de la pellcula

lectures: 115

Una crtica de Joan Millaret Valls

21 de juny de 2020


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg


Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small