cinema catal� . caT
Notícies anteriors
PSICOPATIES DEL CAPITAL

Arriba a la plataforma Netflix el darrer film dels germans lex i David Pastor, "Hogar". Es tracta duna proposta destinada al Festival de Cinema Espanyol de Mlaga que, per les circumstncies que tots coneixem, ha hagut davanar la seva estrena. Desprs dun parell de propostes de cinema apocalptic en la variant de les pandmies, Infectados (2010) i Los ltimos das (2013), els germans Pastor aparquen el fantstic pel thriller psicolgic a partir dun cinema de la quotidianitat amb la bretxa social de fons.

Un executiu publicitari acomiadat, Javier Gmez (Javier Gutirrez), s denigrat en una entrevista de feina, la primera de moltes. La manca dingressos el fora a mudar-se, amb la seva dona i fill, dun pis dalt estnding a St. Gervasi a un pis petit al Carmel. En aquesta crulla vita, Javier no pensa renunciar de cap de les maneres a lantic posicionament social. Una situaci de partida que recorda aquells films amb executius i agents de vendes incapaos dassumir latur, portant una vida falsa a esquenes dels seus, com El empleo del tiempo (2001, Laurent Cantet).

Per a Hogar, Javier no es perdr en els llimbs errabunds del desgraciat protagonista del film de Cantet. Aqu, Javier simpregna de lembolcall dels gran simuladors i suplantadors didentitat de la novellstica criminal de Patricia Highsmith, especialment larribista, cobdicis i talents Tom Ripley. La fita de Javier ser, doncs, la reconquesta a qualsevol preu dun status social perdut. Un objectiu social sustentat en leslgan publicitari duna de les seves exitoses campanyes, La vida que ens mereixem, una postal idllica de confort i felicitat, com a lema de la seva calculada venjana.

Hogar explota el nus daquells thrillers de terror dels 90 basats en el recurs de lintrs perills que es fica dins de la llar daltres per dinamitar-ho tot, estil La mano que mece la cuna (1992, Curtis Hanson) o Mujer blanca soltera busca (1992, Barbet Schroeder). Javier simbueix daquest component psicoptic dels amenaadors externs alhora de voler recuperar el seu antic pis. Aix Javier es cola dins la vida dels nous inquilins, la parella formada per Toms (Mario Casas) i una dona de casa bona, Lara (Bruna Cus). Sabedor dels punts flacs de Toms, Javier sabr treure profit de les costures mal cosides en aquesta parella benestant.

Hogar s una notable i prometedora proposta tot i que la trama resulta forada a estones, amb alguns moments que la fan grinyolar, que la fan vorejar perillosament lartifici. Mant un aspecte interessant com s la concepci visual del film recolzada sovint en larquitectura freda i de disseny de lapartament de luxe, com una geografia de la buidor capa dengendrar monstres. Aqu resta un moment privilegiat, lample finestral amb mplies vistes a la ciutat, smbol de triomf i, tamb, de domini i control de lentorn des daquesta particular torre divori.

El repartiment tamb pateix alguns desajustos. Les faccions adustes, el rictus sever i la mirada penetrant de Javier Gutirrez li donen laspecte trastocat i pertorbador que lhi escau. Per Mario Casas, sempre massa rgid, t algunes dificultats per comunicar els seus traumes passats aix com per transmetre la vulnerabilitat actual dun matrimoni que comena a trontollar per culpa de les malfiques accions de Javier, un maquiavllic visitant.

Notcies - Cinema Catal . NET
Una escena de la pellcula

lectures: 367

Una crtica de Joan Millaret Valls

9 d'abril de 2020


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg


Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small