cinema catal� . caT
Notícies anteriors
LA VIDA PLENA

El cinema catal est denhorabona ja que el director barcelon Carlos Marqus-Marcet ha estrenat la seva darrera i esperada pellcula, "Els dies que vindran". El film arriba precedit pel seu triomf en el Festival de Cinema Espanyol de Mlaga - premis a la millor pellcula, millor director i millor interpretaci femenina -, igualant la fita de lxit del palmars de la seva primera pellcula, 10.000 quilmetres (2014). Els dies que vindran s un sentit i precis film que reflexiona sobre la maternitat i la paternitat a partir de lembars duna parella, la Vir i el Llus, Maria Rodrguez Soto i David Verdaguer, respectivament. La radiografia del procs de lembars ha estat filmat des de la intimitat i la proximitat als personatges de ficci creats per la Maria i el David, parella embarassada en la vida real.

Aquesta barreja de ficci i realitat t alguna cosa dexperiment flmic. Els seus resultats sn esplndids a remolc duna fascinant cohabitaci de lespai de la representaci amb les petjades del real. Aquest singular apropament acaba difuminant per complert els lmits entre documental i ficci. Tot i observar el control meticuls que exerceix el director sobre el film i els seus dispositius expressius, Carlos Marqus-Marcet aconsegueix transmetre la difcil sensaci de presenciar un film construt sobre la marxa, com un working in progres, deixant espai a lespontanetat o la improvisaci, a remolc de latzar o limprevist per buscar moments carregats democi i de vida.

Aquest film obert en canal a les inseguretats, aix com a les alegries, que desvetlla la maternitat i la paternitat, no s una qesti exclusiva de Els dies que vindran sin que a Terra ferma (2017) ja era una preocupaci tan latent com angoixant. Aquest tema, de fet, no deixa de ser una conseqncia lgica tamb duna generaci que volta la trentena, tal com queda pals amb els protagonistes de 10.000 quilmetres, Terra ferma o Els dies que vindran. Tres ttols sobre les complexitats de les relacions de parella joves que podrien formar perfectament una trilogia generacional.

Un aspecte molt interessant a Els dies que vindran s que es traa com una lnia vital entre pares i fills amb la presncia de les imatges de vdeo dels pares de la Maria, amb el seu part incls. Sestableix aix un joc de miralls enmig daquesta continutat genealgica que entrellaa passat, present i futur duna manera preciosa. La inclusi daquestes imatges en VHS denota tamb una preocupaci esttica ja que sintenta establir un bonic dileg entre formats i textures, del vdeo a la home movie i al celluloide.

Hi ha un altre aspecte que sobresurt en el film com s un substrat ideolgic o poltic, una reflexi social de fons, enmig de la crnica de lembars de la parella. Aix passa sobretot pel que fa al personatge de Llus, ja que aquest es va acomodant, aburgesant, mogut a la recerca duna millor estabilitat econmica, un millor sou. Una srie de renncies fruit duna aposta vital ms conservadora que xoca amb els posicionaments contraris de Vir.

Un altre qesti meravellosa s ls duna banda sonora feta, bsicament, a base de quatre canons fora emblemtiques que entronquen duna manera magistral i sensible en la trama i lesperit del film. Ens referim al tema original A la vida dOvidi Montllor, versionat tamb en la veu de la Maria Arnal; passant pel poema Em dius que el nostre amor de Joan Vergs, musicat i cantat per Toti Soler; i culminant amb un tema extraordinari com T que vienes a rondarme de la mateixa Maria Arnal, acompanyada de Marcel Bags. Una selecci de temes en qu A la vida es podria erigir, en part, en el lema de la pellcula, ms enll dels tpics sobre el naixement dun infant com a evident cant a la vida. Lexperincia compartida de la parella protagonista s una reivindicaci de la vida plena, des de la joia de la celebraci fins als entrebancs i les discussions per poder arribar-hi, aix com les incerteses i les pors davant els dies que vindran desprs del part.

Tamb resulta cridanera la participaci constant de David Verdaguer en els films esmentats de Carlos Marqus-Marcet, aix com la nova collaboraci amb la guionista Clara Roquet desprs de 10.000 quilmetres. Aspectes que denoten, en certa mesura, una estreta collaboraci entre tots, actuant com una famlia cinematogrfica. Daltra banda, lestrena de Els dies que vindran ha coincidit amb lanunci del rodatge el mes de novembre denguany del proper projecte del director barcelon, La mort del Guillem, una tv movie coproduda per punt i TV3 sobre lassassinat del militant de lesquerra independentista Guillem Agull l11 dabril de 1993. Un telefilm de contingut marcadament poltic que entroncaria amb un altre film seu precedent, 13 dies doctubre (2015), sobre lafusellament del president Llus Companys.

Notcies - Cinema Catal . NET
Una escena de la pellcula

lectures: 156

Una crtica de Joan Millaret Valls

28 de juliol de 2019


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg


Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small