cinema catal� . caT
Notícies anteriors
CANES RESTA TRASBALSAT PER LA CRNICA CRIMINAL DE LA MFIA SICILIANA DE BELLOCCHIO

A El traidor del veter realitzador itali Marco Bellocchio, figura indiscutible del cinema poltic modern, i unit al festival de Canes des dels anys 80, sendinsa en la personalitat de Tommaso Buscetta, el primer confident de la mfia a Siclia els anys 80, decidit a collaborar amb el jutge Giovanni Falcone. Tot i participar recentment en la Quinzena dels Realitzadors amb Felices sueos (2016), ara feia deu anys que Bellocchio no competia en la secci principal de Canes, des de Vincere (2009). Aquest apassionant fresc histric de la mfia siciliana dels ltims temps que s El traidor compta amb una actuaci estratosfrica de Pierfrancesco Favino en el paper principal de Buscettta.

Guanyador de la Palma dOr per La Vie dAdle (2013), el realitzador tunisi-francs Abdellatif Kechiche torna a concursar sis anys desprs amb un film de prop quatre hores de durada plenament provocador i extrem a travs dun retrat juvenil dels anys 90 a Ste a Mektoub, my Love: Intermezzo, continuaci de Mektoub, my Love presentada al Festival de Vencia lany 2017. Inspirat en lobra de Franois Bgaudeau La blessure la vraie (2011), la segona part de la seva trilogia s un film pletric de sexe, sensualitat, desig i balls estimulants a ritme de msica electrnica i de ball que compta amb un repartiment coral extraordinari amb actors com Ophlie Bau, Hafsia Herzi, Salim Kechiouche, Alexia Chardard o Lou Luttiau.

Quan el certamen francs arriba a la seva fi ha tingut lloc un dels darrers actes de masses, lhomenatge a lactor americ Sylvester Stallone, el clebre actor forjat en la saga de John Rambo. Un tribut que arriba acompanyat de la projecci de la primera entrega Rambo-First Blood (1982, Ted Kotcheff), coincidint amb la restauraci de la trilogia, en una sessi especial de lapartat Cineclassics. A ms, Stallone ofereix unes primeres imatges de la darrera entrega de la saga, Rambo V: Last Blood (Adrian Grunberg), amb un repartiment encapalat, com no, pel mateix Stallone, per acompanyat per actors espanyols com Paz Vega o Sergio Peris Mencheta.

LEstat contra la mfia

El traidor de Marco Bellocchio, amb un gui del propi Bellocchio i Ludovica Rampoldi, Valia Santella i Francesco Piccolo, es centra en la figura histrica del mafis Buscetta (Pierfrancesco Favino) a travs de diverses anades i vingudes en el temps, alternant flashbacks del passat amb el relat cronolgic. Un espai temporal duns trenta anys de criminalitat extrema de lorganitzaci mafiosa siciliana Cosa Nostra, dedicada al trfic de drogues, sobretot, herona, des dels anys 80 fins a tombant de segle XX.

Bellocchio fa una epopeia histrica sobre la mfia de la Cosa Nostra que fa Inevitable pensar en la majestuosa saga El Padrino de Francis Ford Coppola; fins i tot, el clan Corleone es fa present tamb en aquest retrat mltiple de Bellocchio. Centrat bsicament en Itlia, Bellocchio reflecteix lepisodi del Brasil, on la famlia Buscetta resideix desprs de fer-se milionaris grcies al mercadeig de drogues per on shan de refugiar enfrontats a altres famlies de la Cosa Nostra. Tot aix mentre a Itlia es procedeix a leliminaci despietada de qualsevol membre del llinatge de Buscetta, com el cas de dos dels seus propis fills.

Detingut per la policia brasilera i extradit a Itlia, Buscetta es converteix en el trador del ttol al confessar les interioritats de la mfia al jutge Falcone (Fausto Russo Alesi), trencant el jurament sagrat de no revelar cap secret. El judici, desprs de la confessi de Buscetta, ocupa un lloc nuclear en el relat, amb una electritzant confrontaci amb un dels principals capos de la mfia, Pippo Cal (Fabrizio Ferracane). El traidor s tamb un film de judicis, ja que un cop defenestrats els caps arran del macrojudici amb dotzenes der condemnats, Bellocchio socupa tamb duna nova tongada de judicis, on ara Buscetta participa en rang de testimoni que incrimina al propi president dItlia, Giulio Andreotti.

El film tamb diversos episodis ambientats als Estats Units corresponents a les localitzacions secretes on la famlia nuclear Buscetta es refugia desprs de les seves delacions, mantinguts grcies a les subvencions del paraiges de lEstat Itali, fins a la mort en pau de Buscetta. El film resulta modlic en la seva crnica de la mfia, incidint en lamistat que unir a Buscetta amb Falcone, i atorgant tamb un paper significatiu al mn familiar de Buscetta. Entre les virtuts daquest important film de Bellocchio tamb es pot anotar la banda sonora a crre de Nicola Piovani.

La festivitats dels cossos

Mektoub, my Love: Intermezzo de Chechihe sobra amb una llarga seqncia inaugural a la platja on un grup damics de la zona convida a una parisenca de vacances a unir-se a la colla i anar de festa. La frescor i la llibertat de les converses banals i la plenitud dels cossos joves tombats a la platja en un temps doci com son les vacances estiuenques a la costa desemboca en una seqncia interminable, una nit perptua, ambientada en una discoteca, i que ocupa la prctica totalitat del metratge.

El film, desprs de ms de tres hores de frenes dels cossos en trnsit de la sala de ball acaba amb un breu epleg amb complert silenci all que resta desprs de la festa, centrat aqu noms en dos joves nus al llit al mat. Seria un dels mltiples desenllaos que podia donar una nit pletrica de plaers i sensacions. Temps de vacances estivals com a poca procliu als plaers immediats, des de torrar-se a la platja a, sobretot, passar-se hores ballant sense aturador en una discoteca.

Un film sobre la joia de viure que deixa una delectaci dels cossos lliures i despreocupats en temps doci i manca dobligacions. El film de Chechiche s un film celebratiu a travs duna festa perptua, extenuant, amb els cossos possets per la msica de ball, insistent i rtmica. Una llarga i estimulant nit, a glops dalcohol tamb, que desemboca en lexplosi desinhibida dels cossos i els sentits al ritme frentic de la msica. Un film insistent, repetitiu, que treballa laspecte immersiu com a experincia per a lespectador, i on predomina per damunt de tot lexhibici del cos femen, amb les seves contorsions i moviments de pelvis o glutis, ms alguna escena de sexe explcitament trrida.

Notcies - Cinema Catal . NET
Sylvester Stallone a la catifa vermella de Canes

lectures: 33

Una crnica de Joan Millaret Valls

25 de maig de 2019


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg


Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small